Logg inn
x
eller
Registrer
x
eller

Mortens inntrykk første dag

Av - lørdag, 04 mai 2019 19:25

Selv om det å arrangere Eurovision Song Contest er er dyr affære kan dere se at det ikke har blitt kastet bort mye penger på oppussing av bygget der pressekonferansene holdes, her er mitt inntrykk fra første dag.

Kypros:


Aldri en første øvingsdag uten noen oppstartsproblemer. Denne gang manglet lyden fra hallen. Og lyd er jo sånn passe viktig når man skal bedømme musikk da.


Så da har jeg bare det visuelle inntrykket å kommentere og det ser veldig bra ut. Et glitrende lekkert kostyme, megabra dansenummer og denne damen mener business.


Dette blir et bra nummer å åpne første semifinale med.

 

Tsjekkia:


Gutta i Lake Malawi har byttet øvingstid med Montenegro. Det skyldes antagelig at de sistnevnte kommer i dag, trolig for å spare en natt på hotell.


Årets show blir nok en visuell godbit av de sjelden, så også i dette nummeret. Da av dere som husker showet til D’Sound fra norsk finale vil finne likhetspunkter.


Vi blir servert en ganske så tradisjonell band-fremføring der kun vokalisten er den «aktive». Og det blir for meg litt kjedelig TV, kan nesten virke som om de ikke helt har skjønt at dette først og fremst er ett TV-show.

 

Finland:

 

Våre finske venner kom sent i går så det er muligens derfor denne øvelsen virker å komme litt for tidlig på dem stakkar.

 

Vokalisten Sebastian er ganske av og på vokalt og bør nok konsentrere seg for å få det til å sitte gjennom en hel låt. Og noen bør fortelle karen at han faktisk er på TV med noen millioner seere som gjerne vil bli forført av ham


De har kastet ut vannboksen fra den finske finalen og den kvinnelige danseren står faktisk for mye av showet her, men ta det med ro, hun får seg en visuell svømmetur her også. Alt i alt er dette altfor tamme greier og her må det skjerping til fra våre finske naboers side skal dette ha sjanse for å komme seg til en finale.

 

Polen:

 

De som hadde forventer fargerike kostymer fra våre polske venninner i Tulia blir ikke skuffet. Derimot er det andre ting å bli skuffet av.

 

Jentene i Tulia har en sørgelig mangel på tilstedeværelse i fremføringen så dette blir bare bra sang, men likevel dørgende kjedelig. Og når de også prøver å sjarmere publikum i salen til å klappe med blir dette en smule teit.

 

Noen bør fortelle disse damene at det er menneskene kameramannen representerer som skal sjarmeres.

 

Slovenia:

 

Dette er en absolutt deilig sak av en låt, men slike låter har en utfordring med å virke på live TV. Her synes jeg vel at være venner fra Slovenia ikke helt har klart å gjøre akkurat det.

 

Riktignok er det ett slags samspill mellom de to, men det skjer sørgelig lite i løpet av de tre minuttene. Og når også grafikken i bakgrunnen er veldig stillestående blir dette fort kjedelig for mange.

 

Synd at de gjør såpass lite av noe som dessverre kvalifiserer til å bli en tissepauselåt.

 

Montenegro:

 

Dette landet har startnummer 6 bare i dag, mulig de kom såpass sent at de fikk lov til å øve på «feil» tidspunkt. Og sent betyr nødvendigvis ikke alltid godt.

 

De seks i D mol har vært så effektive at de har som de første i dag 4 gjennomkjøringer. Og for hver gang har de blitt bare bedre og bedre.

 

Men, det blir likevel litt for blodfattig og stusselig det hele og ganske så forglemmelig er jeg redd. Det budskapet de prøver å spre føles ikke ekte.

 

Ungarn:

 

Denne karen bor på samme hotell som meg og spiste på McDonalds i går i tilfelle du lurte. Denne gangen er han tilbake i dette sirkuset med en sang om fedre.

 

Det gjør han på en fremragende måte, masse innlevelse og de har også gjort god bruk av grafikken de har overalt på scenen til å understreke budskapet i låter.

 

Med forbehold av det faktum at vi aldri fikk høre Kypros synge er dette vel den fremføringen hittil i dag jeg mener er den beste og sterkeste.

 

Hviterussland:

 

For første gang på mange år velger dette landet å ikke stole på diverse sceneeffekter, men i stedet bare la artistene på scenen imponere med sine ferdigheter.

 

Det gjør vel Zena og hennes medsammensvorne for så vidt, men likevel forblir jeg passe likegyldig til dette. Dette er veldig lite sjarmerende og for intetsigende.

 

Det ser rett og slett ikke ut som om Zena ikke koser seg på scenen, hun bare gjør jobben sin.

 

Serbia:

 

En balkan-ballade med mye hjerte og smerte hører liksom med i dette showet vårt. I år er det Nevana som har tatt på seg denne vanskelige jobben.

 

Selv om hun gjør så godt hun kan synes jeg vel ikke hun helt klarer oppgaven, det blir som man sier mye skrik og lite ull ut av dette.

 

Så det blir spennende om dette faller i smak hos den ballade-elskende delen av de som stemmer.

 

Hvilke av disse låtene har dere mest tro på?

Morten Thomassen

Jeg har vært med siden Kiev og er i tillegg president i den norske Grand Prix-klubben og har vært på 25 internasjonale finaler.