14.november 2017 - 07:31

Per Sundnes og Vivi Stenberg: Kjente navn i MGP er viktig, men ikke avgjørende.

Skrevet av
Per Sundnes var musikkansvarlig for MGP fra 2008-2012. Vivi Stenberg fra 2012-1015. Vi har møtt dem begge for å høre hvordan de jobbet med MGP. Per Sundnes var musikkansvarlig for MGP fra 2008-2012. Vivi Stenberg fra 2012-1015. Vi har møtt dem begge for å høre hvordan de jobbet med MGP. Foto: NRK

Låtene for neste års MGP er klare, det er også ni av ti artister. Dette er Stig Karlsens første finale som musikkansvarlig og prosjektleder. I 2018 er det ti år siden Norge fikk sin første "MGP-general". Inntil da var det en noe mer anonym MGP-redaksjon som formet finalene. 

Vi har tatt en prat de to "MGP-generalene" som har formet MGP mest det siste tiåret, Per Sundnes og Vivi Stenberg,  for å få et innblikk i hvordan de tenkte, og hvordan de jobbet med å finne de rette låtene og de rette artistene de årene de hadde ansvaret.  Og hva de ønsker seg av MGP 2018. Begge er enige om hva som skal til for å få med de artistene de ønsker seg. 

MgP er første og fremst en konkurranse hvor seerne sender inn sine bidrag sier Per Sundnes på spørsmål om hvordan han følte han ble møtt da han var i kontakt med de store norske navnene i norsk musikkindustri. Men både han og Vivi Stenberg jobbet også med å få med seg låtskrivere og artister som de inviterte. Da var det en ting som begge følte fungerte bra i møte med artistene som lokkemiddel:

- Jeg så på Sverige og de hadde mye moro, og det var det eneste jeg kunne garantere. Være med, ha moro, og kåre en vinner sier Sundnes. 

Vivi Stenberg er enig. For en del artister var det avgjørende at de fikk muligheten til å jobbe med NRKs produksjonsteam. Dyktige kostymører, koreografer, lysedesignere og jobbe fram en opptreden som de ikke får gjort andre steder. 

Men Stenberg sier at hun måtte jobbe litt forkskjellig med forskjellig type artister. Motivasjonen for å delta kunne være ulike 

- For mange, for eksempel Margaret Berger handlet det om å for oss å tilby sterke låter av anerkjente låtskrivere. Dette jobbet jeg veldig bevisst med, altså å sikre at våre dyktigste låtskrivere skulle være representert hvert år. 

- Da jeg startet som musikkansvarlig i 2008 var det en overvekt av svenke bidrag sier Per Sundnes. Det syntes vi var rart i et norsk mesterskap. Så i 2008 stenge vi døren "symbolsk" for svenskene og hadde bare norske bidrag. Det økte statusen slik at vi fikk bedre låter neste år. Det er viktig å huske at Stargate, Seeb og Fred Ball alle har bidratt til MGP. De er de mest ettertraktede produsentene i verden nå, og og ligger på listene over alt. 

Vivi Stenberg gikk systematisk til verks da hun tok over høsten 2012. 

- Jeg måtte danne meg et inntrykk av hvordan forholdet var mellom MGP og musikkbranjen på det tidspunktet. Jeg kalte inn til haugevis av møter med plateselskaper, management  og PR apparat rundt artistene. Alle de store plateselskapene og managementbyråene tok meg godt i mot da jeg inviterte om temaet MGP. 

Men, da det kom til konkrete forespørseler til noen av deres artister var det stor variasjon, fortsetter Vivi Stenberg. Fra de som satte døra på gløtt, til de som umiddelbart avfeide en deltakelse. Men ikke minst, de som etterhvert takket JA!

Vi spør dem begge om hva som var hovedargumentene til de som takket nei. 

- Det handlet om kred. Som er en skala jeg aldri visste hvor var sier Per Sundnes. Fremdeles aner jeg ikke hvor kreden er. 

Vivi Stenberg sier at det for en del artister opplevdes som en uting å konkurrere i musikk generelt. Mens for andre passet ikke timingen.

- Derfor er det gull å jobbe med dette over flere år, slik at vi kan ta opp igjen dialogen etter et år, to eller tre. 

Men hun møtte også de som var klokkeklare på at MGP ikke var noe for dem. 

- Og da var det jo ekstra gøy å prøve å få de til å skifte mening. 

Hvor viktig mener dere det er å ha med kjente navn i MGP? 

- Det viktigste er konkurransen og lage et topp show. Ikke kjente navn, produsenter og programledere sier Per Sundnes. 

Vivi Stenberg er litt mer nyansert.

- Det er viktig men ikke utelukkende en suksessfaktor. Det ser man jo med de artistene som har gjort det best for Norge i ESC de siste 8-10 årene. Med gode låter som utgangspunkt, så mener jeg at en god blanding av ukjente talenter i samspill med mer etablerte og noen godt kjente er en god modell. Så lenge MGP avvikles med bare én finale er det viktig at etablerte navn kan være med å skape interesse rundt arrangementet og dynamikk i selve finalen. 

Begge er glad for engasjementet rundt MGP fra fans som er fornøyd og misfornøyde. Det er gøy at fansen mener mye, det betyr masse for konkurransen sier Sundens. Fansen er som fotballfans. De er med i med og motvind. Derfor tok jeg grep og lot noen av fansen få høre låtene lenge før andre. Men fansen vet jo ikke om alt arbeidet som ligger bak artist og låtliste for en Grand Prix-finale

- Redaksjonen gjorde en grundig analyse hvert år, sier Per Sundnes. Vi sjekket alt fra seertall til hvem som stemte på hva. Deretter prøvde vi å skreddersy sendingene for å tiltrekke oss nye grupper av fans.  

- I mine år var det mange etablerte artister som fikk nei fra MGP. Mange som ville være med etter at de så hva som skjedde med Maria Haukaas Mittet og Alexander Rybak. Men mixen var viktigst for redaksjonen. Det hadde vi lært fra Sverige. Artistene må ikke konkurrere om de samme stemmene. Det vil for eksempel si ikke to jevnaldrende, likt utseende 22 årige jenter med en EDM låt opp mot hverandre. Vi kjørte etter 1 av hver prinsippet. 

 

Per Sundnes forteller også at de hadde en klar strategi for å skape oppmerksomhet: 

- Det var en del av vår plan at vi skulle ha førstesider i avisa og med det kom også negativ presse. Det hadde jeg hadde lært av Sveriges Christer Björkman og var forberedt på det. Husk at han ble drapstruet og har blitt anklaget for det meste i Sverige. 

Vivi Stenberg kommer til slutt med en liten rapport fra korridorene i NRKs underholdningsavdeling 

- Jeg stoler helt og fullt på Stig Karlsen og gleder meg til å høre hele line-upen av artister og låtsrivere han har valgt ut. Jeg sitter jo og jobber på nabokontoret til Stig og co og ser at det begynner å bli mye aktivitet der inne med mye glade folk som skal jobbe med produksjonen, så det lover godt. 

Per Sundnes og Vivi Stenberg styrte MGP fra 2008-2016 og forteller her om hvordan de tenkte framover. Hva er din reaksjon på deres holdning til MGP. Er du overrasket over noe, noe du er uenig eller enig i? Diskutér saken på vårt debattforum HER.

 

Sist redigert 14.november 2017 - 11:32